'Een dag in het leven van... Mieke Demeulenaere, Multipharma'

OCHTEND

Als “ochtendmens pur sang” hou ik ervan om ook op thuiswerkdagen – meestal 2 dagen per week - mijn dag vroeg te starten. Nadat ik in alle rust de nieuwsoverzichten heb gescreend en mijn mails heb doorgenomen, ontbijt ik met mijn gezin en rep me daarna naar het buurtzwembad om er in alle vroegte baantjes - 40 om precies te zijn - te zwemmen. Altijd een mentale en fysieke opkikker en ook een moment van totale deconnectie, want de enige momenten van de week dat mijn smartphone niet binnen handbereik is.

Bij Multipharma worden medewerkers aangemoedigd – onder meer via een “Feelgood programma” - om af en toe bewust te deconnecteren. Iets wat ik alleen maar kan onderschrijven want werkdagen van een communicatieverantwoordelijke zijn vaak onvoorspelbaar en soms nogal hectisch. Om gefocust te kunnen blijven is het goed om af en toe bewust in OFF-modus te gaan. ​ Het schrijven van persberichten, het uitwerken van communicatieplannen of het finetunen van het jaarverslag – zaken die ik bij voorkeur op thuiswerkdagen plan – gaat daarna altijd net iets vlotter. En water werkt inspirerend. Niet zelden krijg ik mijn productiefste en creatiefste ideeën tijdens het ochtendzwemmen. Op dagen waarop ik niet thuis werk is mijn werkplek vaak de Multipharma hoofdzetel in Anderlecht, maar niet altijd, want soms ben ik ook “on the road”.

Story image

Naar ons hoogtechnologisch distributiecentrum en IMV (Individuele Medicatie Voorbereiding)-centrum in Sint-Pieters-Leeuw bijvoorbeeld, om er cameraploegen een inkijk te geven in hoe we “medicatie op maat” voorzien voor bewoners van woonzorgcentra terwijl onze CEO Geert Reyniers uitlegt hoe Multipharma hierin verder zal investeren. Ik vind het nog altijd fascinerend om te zien hoe alles daar letterlijk op rolletjes loopt.

MIDDAG

Vragen van journalisten beantwoorden is als woordvoerder natuurlijk “part of the job”, maar soms hou ik ook zelf de microfoon vast en trek ik naar woonzorgcentra of één van onze 243 apotheken te lande om er collega’s, patiënten en andere zorgverleners te interviewen voor een informatieve video om één van onze diensten (vb. vaccinatie door apothekers of de zorgverlening door onze apothekers in woonzorgcentra) toe te lichten. Altijd ontzettend verrijkend. Het besef om te werken in een sector die ertoe doet geeft mij de energie om af en toe het spreekwoordelijke “communicatietandje bij te steken”.

Story image

Voor lange vergaderingen heb ik het geduld niet. Daarom hou ik interne en externe overlegmomenten bij voorkeur kort en bondig. De overlegmomenten met de collega’s van de communicatiecommissie van De Nationale Raad voor de Coöperatie, het Sociaal Ondernemerschap en de Landbouwonderneming | FOD Economie (fgov.be) bijvoorbeeld zijn heerlijk helder en to the point. In een coöperatieve organisatie worden andere (communicatie-) accenten gelegd dan in pakweg een beursgenoteerde onderneming. Het uitwisselen van ideeën met de communicatieverantwoordelijken van andere coöperaties is noodzakelijk en erg inspirerend.

AVOND

De avonden reserveer ik voor mijn gezin, familie, vrienden en op donderdag voor mijn pianoleraar.

Story image

Voor interessante netwerkavonden met andere communicatieprofessionals maak ik graag een uitzondering. Het Belga woordvoerdersevent is zo’n event dat ik niet graag wil missen.

Een dag in het leven van...
Over BelgaClub

Belgisch netwerk van woordvoerders

De BelgaClub staat open voor alle klanten van Belga News Agency en voor iedereen die woordvoerder of persvoorlichter is. Ook laatstejaars die voor bijvoorbeeld woordvoerder studeren kunnen lid worden. De BelgaClub is er dus voor iedereen, ongeacht welke sector of grootte van het bedrijf of organisatie.

Arduinkaai 29